Somna själv

Nu har vi hållt på med Alexanders rutiner på kvällarna några veckor. Det funkar hur bra som helst på kvällarna och han somnar själv nu. Han får välling i sängen, sen klappar vi om honom, säger godnatt, släcker lampan och går ut. Efter tio minuter brukar han sova.
Han vaknar oftast väldigt tidigt på morgonen, runt fem-tiden. Då brukar vi gå in till honom, lyfta över han till vår säng och sen sover vi (förhoppningsvis) en stund till. Nu hör vi att han är vaken, han grejar lite i sin säng, men sen somnar han om själv en stund. Detta är otroligt skönt att han kan somna om själv utan att vi går in till honom. 
Även nätterna är bättre. Jag som brukar springa in säkert 5-10 gånger per natt och stoppa i nappen och klappa om lite, har de senaste nätterna varit inne max en gång per natt, några nätter ingen gång.
I helgen sov han från halv åtta på kvällen till halv åtta på morgonen utan att vi varit inne hos honom. Snacka om utvilad mamma!! Fast första gången det hände att jag inte hörde honom på natten var jag inne och petade på honom ett par gånger... Man är ju lite nojjig, hehe.

Idag tänkte jag bara testa och se hur han reagerade om jag la ner honom i sängen när han skulle sova sin förmiddagslur. Det gick hur bra som helst. Han sa inte ett ljud när jag gick ut. Sen ställde jag mig utanför dörren för att kika på honom. Han lekte lite i sängen med sina nappar och snuttar. Sen fick han se speldosan och då grejade han med den. Men han var nöjd och glad. Då gick jag och fixade lite i köket. Jag hörde inte något ifrån honom så jag lät han va. Efter ca 15 min gick jag dit och då sov han. Fyra riktigt jobbiga kvällar har gett bra resultat. Nu hoppas vi bara att detta håller i sig!

Kommentarer
Postat av: ♥ Anna S

Åååh så skönt att kvällar och nätter funkar bra!

Man orkar så mycket mer om man har nöjda barn på natten!



Kramis

2010-11-10 @ 21:39:16
URL: http://ansobloggar.blogg.se/
Postat av: therese och Oliwer

vi har redan testat även det som du tipsade om,känns som vi har slut på ideer nu.. och inte idag ville han äta något heller..



Vad är det ni har gjort för att han sover så bra?



kram

2010-11-10 @ 21:46:14
URL: http://oscarochtherese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0