Kurs

Oj vilken bra kurs vi har varit på ikväll. Alla som har barn borde verkligen gå på en liknande kurs. Denna kursen är uppdelad i två gånger på tre timmar per gång. Både David och jag var helt slut idag efter en natt med mer vaket än sovet, så vi var inte så speciellt motiverade att gå. Men de tre timmarna bara försvann. Vi fick både sitta och lyssna och göra praktiska övningar.
Idag fick vi lära oss om hjärt och lungräddning på spädbarn och "junior" som han kallade det, alltså åldern mellan spädbarn och vuxen, ja bara barn helt enkelt.
Vi fick också öva på hur man ska göra om någon satt något i halsen, både spädbarn, barn och vuxen.
Vi pratade mycket om hur man ska agera i olika situtationer som kan uppstå, när man ska ingripa och när man ska avvakta. Ja detta var MYCKET lärorikt! Jag har gått på hjärt och lungräddning innan, men man glömmer så fort och det ändras hela tiden om hur man ska göra. Sen har jag bara varit på utbildningar där det handlar om vuxna och inte om barn.

Killen som höll i kursen var så bra. Han ifrågasatte bland annat att varför det inte ingår en hjärt- lungräddingskurs när man är gravid. Att åka hem från bb så fort ammingen fungerar är helt ok, men vad gör man om barnet blir medvetslöst, sätter något i halsen osv... Nä det får man ingen info om... Så sant!

Nästa vecka blir det mer om brännskador, sår och lite annat.

Ikväll var en nyttig kväll, men man får verkligen en tankeställare om allt som KAN hända. Usch, ont i magen. Men nu kan jag ju en hel del om vad man ska göra i olika situationer. Hoppas dock att jag aldrig behöver använda just de kunskaperna. Men det är en trygghet att kunna OM olyckan är framme. Eftersom jag jobbar med barn är det bra att kunna det även där.

Så gå på kurs om ni har möjlighet. Det var helt gratis. Denna kurs var det röda korset som höll i men det var öppna förskolan som infomerade om den, där man anmälde sig och den hölls i deras lokaler.

Nu är det sovning för mig, är supertrött. Hoppas på en bättre natt än förra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0