Sovrutiner på kvällen

Vi har börjat med att Alexander ska somna själv i sängen på kvällarna. Detta har alltid funkat förr, men när han lärde sig att ställa sig upp i sängen så har det inte gått. Men nu har vi allstå bestämt att vi ska göra ett försök igen. Han får sin välling i sängen och när den är slut klappar vi om honom lite, säger godnatt och släcker. Vi (jag eller David, inte båda) stannar kvar i rummet men sitter en bit ifrån sängen så han inte når oss. Sen sitter vi där tills han somnat.

Tanken är att vi ska sitta där inne tills han har "lärt sig" att han får somna själv. Sen kanke man går ut korta stunder och kommer tillbaka och till slut räcker det med att säga godnatt och han somnar själ (så som det var förr). Men vi får se. Fick ett tips av syrran som hon hade läst om. det var att man flyttade stolen längre och längre bort från sängen tills man sitter vid dörren och till slut utanför rummet, kanske vi testar det?! Vi får se vad som passar oss.

Just nu har vi bara hållt på fem kvällar. Det har gått med varierat resultat. Första kvällen gick bra tyckte jag. Han levde rövare en stund men till slut så somnade han utan något skrik. Jag la ner honom tre gånger och det tog 45min innan han sov. De tre kommande kvällarna var hemska. Han var så ledsen och han har gråtit och gråtit. Jag också nästan. Man ville inget hellre än att ta upp honom och krama om honom, men gör man det så kan man ju lika gärna söva i famnen... men jag går fram till honom, ger honom snutten och nappen, lägger ner honom på kudden och går och sätter mig. Han ser mig hela tiden så han vet att jag är där, så han är ju inte ensam, men man känner sig elakast i världen ändå! Men till slut har han somnat, det har tagit allt från 45 min till nästan 2h.

I gårkväll gick det dock hur bra som helst. Han ställde sig inte ens upp. Satt upp lite i sängen och pratade lite med sin snutte. Blev lite ledsen en gång då han tappade sin napp och inte kunde hitta den igen, då gick jag fram och gav honom en, sen var han nöjd igen. Det tog knappt en halvtimme och sen sov han! Härligt! Sen säger ju inte det att det kommer bli en lätt kväll ikväll, men jag hoppas på det. Nu ska vi fortsätta med detta och förhoppninsvis så går det bra.

Hur gör du när du lägger ditt barn?




En liten kille som sover i mamma och pappas säng

Bild: Jag


Kommentarer
Postat av: Sofia

Vi kanske skulle pröva er taktik med, men väntar nog tills Emil är klar med utbildningen så jag får lite assistans:). Alex somnar ju i vår famn nu.

2010-10-28 @ 11:51:21
Postat av: Martina

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men skulle bara säga att va STOR han har blivit! Han har inte alls de där babyknubbiga benen längre ens! Stor pojke nu! När är det han fyller år? Det är väl snart?

2010-10-28 @ 16:23:05
URL: http://www.martinaa.se
Postat av: Helena å Xander

Sofia: Ja så gjorde vi oxå tills nu, men det är nog smart att vänta för det är rätt skönt att vara två om det (fast jag har tagit de första kvällarna nu när david är sjuk, men han är ju hemma iaf).



Martina: Inte nått du upplevt med katterna då ;-). Jo han är stor nu, det går så fort. Å ja, bebisbenen är nästan borta =(. 20 nov är det han fyller.

2010-10-28 @ 20:41:10
URL: http://hemmyh.blogg.se/
Postat av: Therese - Colins mamma

Ja, de ser så söta ut de små sockerbitarna.



Man glömmer nästan bort sig själv lite ibland, men det är skönt med lyxig egentid! :)Slingning får vänta ett tag för min del, men färgen är ju det som gör störst skillnad. 1½ dm, det var inte lite det!



KRAM

2010-10-28 @ 21:37:14
URL: http://hostherese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0